Hemavan Alpint AB väljer Heja!

Två veckor har nu gått sedan Hemavan Tärnaby stängde sina skidanläggningar efter en mycket lyckad säsong. Nya stora investeringar i snökanonsystem, belysning och inte minst topprestaruangen Björk i Hemavan har redan gett resultat. Under påsken sattes dessutom ett nytt besöksrekord för Hemvan som är norra Sveriges största skidort. Ambitionen är att fortsätta att växa som skidort och nu sätts fokus på att ytterligare utveckla helhetsupplevelsen, något Hemavan Alpint AB vill göra tillsammans med samarbetspartners.

– Vi vill skapa samarbeten med engagerade partners som delar vår målgrupp och vår passion för att stärka våra gästers upplevelse före, under och efter besöket hos oss säger Pontus Lindh, marknadsansvarig på Hemavan Alpint AB.

Hemavan Alpint AB har valt Heja! för konceptuell utveckling och paketering av produkten i förhållande till potentiella samarbetspartners.

– Hejas samlade erbjudande, deras kunskap om marknaden tillsammans med deras starka engagemang för Norrland gör att det här samarbetet känns väldigt spännande fortsätter Pontus Lindh.

Heja! är en strategisk och kreativ byrå inom brand experience som har en lång erfarenhet och expertis inom event, sponsring och varumärkessamarbeten.

–  Hemavan Alpint AB en kund vi har velat jobba med länge. Destinationen betyder mycket för norrlänningar och de vill dessutom attrahera ännu fler besökare från Mälardalen, Österbotten och Norge. Att gästens totalupplevelse och passion för skidåkning står i fokus för framtida samarbeten är inspirerande ingångsvärden säger Johan Karlsson som projektleder uppdraget på Heja!

–  Hemavan Alpint AB:s erbjudande lanseras till sommaren och ambitionen är att kunna lansera ett par större samarbeten inför säsongsstarten i slutet av 2016 avslutar Pontus Lindh.

På bilden syns från vänster Ann Jacobsson, strateg och partner på Heja, Johan Karlsson, producent på Heja samt Pontus Lindh, marknadsansvarig Hemavan Alpint AB.

Sponsring & event går som tåget!

Idag publicerade IRM – Institutet för reklam och mediestatistik sina årliga publikationer Sponsring i Sverige 2015 och Eventmarknaden 2015. De visar att det fortsätter att gå bra för sponsring & event och investeringarna nådde nytt all time-high 2015. Sponsringen ökar med 4,8 % relativt föregående år och omsätter 6,9 miljarder kronor. Event ökade med 1 % och därmed är omsättningen 6,8 miljarder kronor.

Sponsringsintäkterna under 2015 uppgår till 10,1 % av de totala reklaminvesteringarna. Nära tre fjärdedelar av reklaminvesteringarna går i någon form till idrottsföreningar, en trend som fortsatt från föregående år. Men under 2015 så är det den sociala sponsringen som utvecklas allra bäst, med en tvåsiffrig tillväxt föregående år. Det beror troligen på långsiktiga trender inom socialt ansvarstagande samtidigt som flyktingkrisen under 2015 kan ha bidragit. Rapporten visar att den lokala sponsringen är väldigt starkt på en regional nivå. Cirka 60 % av sponsorinvesteringarna gäller lokala/regionala rättighetsinnehavare och organisationer. Den lokala sponsringen har stärkt sin position jämfört med 2014.

Eventintäkterna delas upp i eventmarknadsföring (genomfört i externt marknadsföringssyfte) och företagsinterna events. Eventmarknadsföringen var den kategorin som utvecklades bäst under 2015 och uppgick till knappt 4 % relativt 2014. Företagsinterna event hade en något sämre utveckling med en minskning på 3 % relativt föregående år.

• Sponsring & event fortsätter att växa snabbare än övrig marknadskommunikation, IRM tror att denna positiva trend fortsätter, säger Madeleine Thor, VD på IRM, i en kommentar till Sponsrings och eventföreningen.

• Branschsiffrorna för 2015 är ett riktigt styrkebesked och stärker oss ytterligare i Hejas tro på intressebaserad kommunikation med fokus på varumärkesupplevelser som träffar rätt i målgruppen kommenterar Hejas vd Mattias Walfridsson.

Heja! bjuder på pepp, kunskap och inspiration

Event- och upplevelseindustrin i Sverige upplever en stark tillväxt. Allt fler upptäcker styrkan i intressebaserad marknadsföring och potentialen i att skapa varumärkesupplevelser för sina målgrupper. Investeringarna i event- och sponsring ökar stadigt och branschen känner stark medvind. Heja! var tidigt ute som brand experiencebyrå när vi startade upp 2003 och sedan dess har vi samlat på oss kunskap och lång erfarenhet som vi gärna vill dela med oss av. Vi kommer under våren att bjuda på kunskap och inspiration då våra experter inom varumärkesupplevelser kommer att föreläsa på några aktuella teman. Det blir allt ifrån sponsring och varumärkesallianser till mässor, employee branding, samhällsengagemang och interna event. Under hösten kommer vi att återkomma med ytterligare en serie av lunchföreläsningar.

Vårens lunchteman:
26/4, Samarbeta mer! Co-branding, varumärkesallianser och sponsring.
Föreläsare: Ann Jacobsson

3/5, Umeågalan, nominerad till årets event och rättighetsinnehavare
Föreläsare: Mattias Walfridsson & Krister Ruth

10/5, Change the game, nominerad till Årets samhällsengagemang och Årets bästa sponsring
Föreläsare: Tom Englén & Mattias Walfridsson

17/5, Gör mässan till en varumärkesupplevelse!
Föreläsare: Olov Eriksson & Peter Sténs

24/5, Samarbeta mer! Co-branding, varumärkesallianser och sponsring.
Föreläsare: Ann Jacobsson

31/5, Event ökar stort inom employee branding
Föreläsare: Elin Jonsson & Mattias Walfridsson

Tid & plats
11.45 – 13.00 (för datum, se aktuell föreläsning).
Heja! Renmarksesplanaden 1 Umeå.

Anmälan
Du anmäler dig till krister@heja.se, antalet platser är begränsat till 10 per gång så var gärna tidigt ute. Deltagandet kostar 100 kr och går oavkortat till Hjältarnas Hus, ett projekt vi på Heja! hjälpt till med och som vi vurmar extra för. Kom ihåg att ange ev specialkost.

Heja! på Gyllene Hjulet 2016

Våra fyra nomineringar för Change the game och Umeågalan på Gyllene Hjulet-galan på Friends Arena gav tyvärr ingen vinst men vi är precis lika stolta för våra projekt och grymma kunder ändå. Nu packar vi ihop här och åker hem till Umeå och vässar oss ytterligare mot nya mål! Mot #Mästerbotten!

Fyra nomineringar för Heja-projekt till Gyllene Hjulet

Igår kväll offentliggjorde Gyllene Hjulet under ett event på Casino Cosmopol i Stockholm vilka projekt som nominerades till de bästa event- och sponsringsprojekten i Sverige under 2015. Kvällen blev mycket lyckad för Heja! och våra systerbyråer inom Norrland 2.0. Fyra nomineringar gick till kundprojekt hos Heja!, två till Balticgruppens Change the game (Årets samhällsengagemang och Årets bästa sponsring) och två till Umeågalan (Årets event B2B och Årets rättighetsinnehavare). Vår systerbyrå Punkt Pr kammade tillsammans med NorrlandsOperan hem en nominering i Årets digitala för projektet #NOwater24. Bland de nominerade byråerna så var det bara PS Communication och Passion Lab som hade fler nomineringar med fem vardera.

Det är ett stort erkännande för den kvalitet som projekten håller och inspirerande att se vilka övriga varumärken som är nominerade. Balticgruppens Change the game tampas t.ex. med McDonalds, Vattenfall, Red Bull och Hela Sverige skramlar. Bland Umeågalans konkurrenter finns Skistar, Kanal 5, ELLE-galan, Electrolux och Svenska Handbollslandslaget. #NOwater24 är nominerade i konkurrens med Trygg Hansa, Metro, Tre och Tele2. På http://www.gyllenehjulet.se/nominerade/2016 finns alla nominerade bidrag.

Bra projekt handlar ofta om ett grymt lagarbete mellan kund och involverade byråer. För Umeågalan är förutom Heja! även Punkt Pr nominerade. För Change the game är förutom Balticgruppen och Heja! även Halleluja och Wenderfalck nominerade.

Vi är väldigt stolta för våra fantastiska kunder, systerbyråer och grymma medarbetare som gör det möjligt att driva fram så bra projekt. Gyllene Hjulet har funnits i 19 år och drivs av Sponsrings- och Eventföreningen, den svenska upplevelseindustrins branschorgan. Branschen upplever stark medvind, något som märks genom att antalet inskickade tävlingsbidrag i år ökat med 20%.Gyllene Hjulet arrangeras den 7 april på en stor gala på Quality Hotel Friends i Stockholm, då får vi veta om några av de Gyllene Hjulen hamnar i Mästerbotten!

Håll tummarna för Change the game, Umeågalan och #NOwater24!

Heja! önskar en riktigt god jul och gott nytt år

Det har varit en minst sagt intensiv höst för oss på Heja! med många fantastiska kundprojekt som vi fått möjligheten att engagera oss i. Nu tar vi lite välförtjänt julledighet för att ladda upp batterierna inför det kommande året. De flesta av oss är åter på plats igen måndag den 11/1.

Vi har i år valt att ge bort oss själva i julklapp till Hand in Hand, en utvecklingsorganisation som arbetar med att bekämpa den globala fattigdomen och barnarbete. De gör det genom att hjälpa fattiga människor att hjälpa sig själva. Genom att utbilda och träna kvinnor i entreprenörskap samt ibland hjälpa till med finansiering i form av mikrolån, får de chansen att starta företag. Genom familjens ökade inkomst kan levnadsstandarden höjas avsevärt och barnen kan gå i skola istället för att arbeta. Projekten omfattar ofta även demokratifrågor, datautbildning, hälsovård samt miljö och sophantering. Hand in Hands metod är effektiv och uthållig, fokus är på att skapa långsiktiga och bestående effekter. Fram tills idag har Hand in Hand skapat över 2 miljoner nya jobb och fått 255 000 barn tillbaka till skolan.

Vi på Heja! tycker att Hand in Hands arbete och globala engagemang är fantastiskt. Under hösten har vi haft förmånen att få samarbeta med dem och deras hedersordförande Percy Barnevik inom ramen för Umeågalan. Genom att erbjuda våra tjänster och våra medarbetares kompetens till Hand in Hand kan vi hjälpa dem att i sin tur kunna hjälpa ännu flera till självhjälp. På så vis hoppas vi att vårt samarbete ska bidra med en riktig hävstångseffekt.

Läs gärna mer på www.handinhand.nu!

Skit i nästa kampanjperiod!

Så är rubriken när vår event- och sponsringsexpert Ann Jacobsson stod för veckans krönika i InsightNews.

Skit i nästa kampanjperiod – fokusera på verklighetenAlltför många varumärken låter fasta kampanjperioder styra sin marknadsföring. Till exempel kan handelns lanseringsperioder ligga till grund för årsplaneringen eller så styrs den av reklamspottar i TV som bokades upp ett år i förväg. So. Very. Passé. Det blir bakvänt när kanaler och kalender får styra istället för att kommunicera på målgruppens villkor. Precis som författaren O. R Wilson sagt; Customers buy for their reasons, not for yours.

För första gången på 13 år är jag inte beroende av kampanjperioder. Från att tidigare varit slav under detaljhandelns lanseringsveckor och TV4:s senaste storsatsning är det annat som styr mitt liv. Ett år in på min föräldraledighet inser jag att jag inte ens vet vilken vecka det är just nu. Istället är det intressen, vardagsbestyr och min lilla familj som står i centrum. Jag inser att jag lever som alla utanför reklamvärlden alltid gjort och påminns om att livet kretsar kring sådant som faktiskt har betydelse. Det kretsar kring verkligheten snarare än veckonummer.

Denna insikt är dock ingen nyhet för oss som arbetar med upplevelser och samarbeten. Vi får ofta brottas med problematiken som förutbestämda tidsramar för med sig. Det är sällan filmpremiärer, mästerskap och mässor till punkt och pricka tajmar ett varumärkes kampanjperioder. Istället strävar vi efter att hitta och skapa relevanta sammanhang för varumärket. I branschen har det talats om ”moment marketing” där man tar tillfället i akt och kommunicerar kring ett aktuellt ämne. Ett exempel med några år på nacken är när chokladkexet Oreo mitt under Superbowl drar nytta av en oförutsedd händelse. Strömmen går och de är blixtsnabbt ute med en tweet som säger ”Power out? No problem, you can still dunk in the dark”. Detta är ett bra exempel på en extremt snabbfotad och lyckad insats (retweetad i massor), men man skrapar bara på ytan av vad som faktiskt är möjligt. Om vi vet vad målgruppen intresserar sig av kan vi interagera på djupet kring detta intresse och dela deras passion. Då kan vi också bli en relevant del av deras verklighet.

Vad skulle det innebära att inte fastna i gamla hjulspår? Nästa gång ni ska lansera en ny produkt/smak/tjänst varför inte låta en verklig händelse styra era insatser? Tänk om en finalmatch, festival eller konsert skulle bestämma datum och sammanhang för lanseringen? Och vad skulle det innebära att inte planera en kampanj med ett givet start och stoppdatum? Det betyder att du låter målgruppen bestämma hur länge det är intressant att hänga med ditt varumärke och dialogen kan fortsätta bortom tänkt kampanjperiod. Självklart måste du närvara även när kontoret är stängt. Du måste också vara så pass snabbfotad att du, likt Oreo, kan dra nytta av allt spännande som kan hända IRL. Oavsett när det händer. Att vara en del av verkligheten ställer höga krav 24/7, 360° men det är lätt värt det.

Låt oss presentera Hygloo!

På uppdrag Citycon Sverige har vi på Heja! sedan i våras jobbat med ett superspännande projekt. Vårt uppdrag har varit att ta fram ett eventkoncept som del i lanseringen av Citycons kommunikationskoncept ”Betyder såå mycket”. I tider då shoppinggalleriorna i Stockholm skriker om vem som är störst, bäst och vackrast vill Citycon med Kista galleria och sina gallerior och stadsdelscentrum runt om i Stockholm ta en annan position och visa att man bryr sig om de som bor, arbetar och verkar i närområdet. I konceptet vill vi ta fasta på styrkan i att göra något för andra människor. Vi vill helt enkelt göra världen lite snällare!

Ibland behövs det bara en liten knuff i rätt riktning. Därför finns Hygloo, en robot som gör världen lite snällare med hjälp av din vänlighet. Med hjälp av Hygloo kommer man via hygloo.se att kunna dela ut vänliga handlingar i Kista Galleria samt i ytterligare fyra stadsdelscentrum och gallerior. I samband med World Kindness Day på fredag 13/11 rullas det nya konceptet ut och vi kommer då att finnas på plats i fem av Citycons gallerior runt om i Stockholm för att sprida snällhet. Hygloo själv kommer att besöka Kista galleria på fredag för att sedan åka på snällhetsturné till Liljeholmen, Åkersberga, Tumba och Jakobsberg.

Testa din snällhet och följ Hygloo på hygloo.se! Tillsammans kan vi göra världen lite snällare!

 

https://youtu.be/yFVN2XdnD0o

 

Hejas arbetsgrupp:
Kreatörer: Victor Hillebjörk, Anders Gunnarsson och Erik Wennberg
AD/original: Erik Wennberg
Projektledare: Tom Englén
Producenter: Jonas Bokström och Johan Karlsson

Med stöd av extern arbetsgrupp:
Cathrine Understrup (AD), Maria Felldin (Copy), Alexander Lindén (Illustratör/karaktärsdesign), Jakob Petersson (Prop designer), Anders Gunnarsson (teknikutveckling), Jonas Tannfors (teknikutveckling), Emil Edeholt (teknikutveckling) och Lars Lundberg (webdesign).

Umeågalan 2015

Umeågalan är en mötesplats för entreprenörer, företagare och företag – och för de som skapar förutsättningar för ett starkt näringsliv. Här samlas, inspireras och hyllas de som tänker nytt, har drivkraft och ser möjligheter istället för hinder.

Sedan 2004 har galan belönat framgångsrika insatser inom Umeås näringsliv. Umeågalan vill också passa på att verka för ökad mångfald och hållbarhet. Varför? För att det spelar roll. Det är i samspelet mellan olikheter som riktig framgång skapas, och riktig framgång är långsiktig och just hållbar. Umeågalan 2015 arrangerades i torsdags 5 november inför 900 gäster med det övergripande temat ”Tänk nytt”. Azita Shariati, Sabina Ddumba, Percy Barnevik, David Hellenius, Jonas Bergsten och Lena Philipsson var några av de medverkande som bidrog till att Umeågalan 2015 blev en riktig succé.

Heja! har producerat Umeågalan sedan 2004 och är sedan flera år tillbaka på uppdrag av Umeågalans arrangörsgrupp även huvudbyrå. Uppdraget innefattar alltifrån strategi till projektledning, kommunikation, sponsring, eventproduktion och mätningar. Umeågalan omsätter ca 5 MSEK årligen och finansieras genom intäkter från biljetter och partners.

Gainomax på One Live

One Live, tidigare Super Saturday, är ett samarbete mellan Les Mills och Rebook kring en global fitness tour. One Live som går på Ericsson Globe Arena i Stockholm innebär två fulla dagar med inspiration, motivation och gruppträning för tusentals träningsintresserade besökare. Stockholm, Dubai, Tokyo, London och Melbourne är några av de 15 städer världen över som besöks. Gainomax och Les Mills har haft ett samarbete i flera år och vi på Heja! hade hade uppdraget att arbeta med Gainomax aktivering på plats, utforma montern, eventlogistik och bemanning. I montern kunde besökarna bland annat utmana varandra samt smaka på Gainomax nya kvargsortiment som självklart görs på mjölk från norrländska bönder.

Här är det kakor! Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.