Taklagsfest för IKEA

I början på nästa år inviger IKEA sitt nya varuhus på Söderslätt precis söder om Umeå. Just nu byggs det för fulla muggar och ett stort antal byggnadsarbetare och hantverkare är involverade i arbetet med att slutföra bygget i tid så att IKEA Umeå kan invigas i februari. På uppdrag av IKEA Fastighet hade vi förmånen att planera och producera en taklagsfest och kick off inför höstens arbete. Dryga 230 personer, allt ifrån varuhusledning till entreprenörer, njöt av lokalproducerad mat & dryck, aktiviteter samt underhållning signerad b.la. Carolina Miskovsky och Janne Bylund.

Världens klokaste 50-åring!

I år är det 50 år sedan Umeå universitet invigdes och den 12-19 september är alla välkomna att fira en av världens klokaste 50-åringar. På lördag går startskottet för jubileumsveckan som är fylld av olika aktiviteter och jubileumsföreläsningar. Kolla in hela programmet på 50.umu.se.

Vi på Heja! hjälper så klart till med tårtkalaset och ropar unisont hurra hurra hurra hurra för vår kloka och jubilerande kund!

Nu kickar vi igång hösten på Heja!

Tänk vad en sommar kan gå fort! Efter några veckors semester är nu de flesta av oss tillbaka på Heja! och vi är riktigt peppade på höstens utmaningar. Det kommer att bli en intensiv höst med många spännande projekt för såväl befintliga som nya kunder. Sommaren är dock inte riktigt över än och på onsdag tänkte vi visa att vi även trivs med sanden mellan tårna. Finalspelet på Swedish Beach Tour avgörs nämligen i veckan på Rådhustorget i centrala Umeå och vi på Heja! är självklart med och gör upp om den prestigefyllda företagscupen som inleder eventet på onsdag. Det är för övrigt den enda gången på året som det är tillåtet för oss på Heja! att inte vara prestigelösa. Kom och heja på Heja!, från 12.30 och framåt finns chansen att se Tom göra skyserve, vd-Walle göra tigersprång eller Elin köra King Kong-block.

Swedish Beach Tour brukar locka över 20-25 000 besök under sina dagar i Umeå. det ska väl tilläggas att de flesta nog dyker upp under tävlingsdagarna när de svenska stjärnspelarna gör upp. Läs mer på swedishbeachtour.se!

Linda går till nya utmaningar

Linda Fransson som parallellt med sina studier arbetat som eventkoordinator hos oss på Heja! går nu vidare till nya utmaningar. Hon har fått ett riktigt drömerbjudande om en tjänst på Business Sweden i London som hon bara inte kunde tacka nej till. Även om vi gärna hade behållt Linda hos oss tycker vi att hon gör rätt som tar chansen. Vi säger välkommen åter till Heja! en annan gång.

Trendspaning och sommarlov för Heja!

Idag hade vi tillsammans med våra vänner på inom Norrland 2.0 Kommunikation, dvs Halleluja, Punkt Pr och Säljskapet trendspaning med Niklas Myhr. Niklas är till vardags professor i sociala medier och digital marknadsföring på Chapman University i Kalifornien. Niklas gav oss, förutom många sköna skratt en inspirerande trendspaning på det senaste inom den digitala marknadsföringen. Nu tar vi på Heja! några veckors välförtjänst semester för att i augusti komma tillbaka helpeppade inför en höst som kommer att bli både händelserik och intensiv. Glad sommar säger vi!

Trelleborg på Skogsnolia

Den 11-13 juni arrangerades Skogsnolia, en av branschens viktigaste mötesplatser. Skogsnolia är en utpräglad fackmässa som arrangeras vart fjärde och brukar samla runt 15 000 besökare från hela landet. Vi på Heja! hade uppdraget från Trelleborg Wheel Systems att designa och etablera deras mässmonter. Trelleborg Wheel Systems ingår i industrikoncernen Trelleborg och är en ledande global leverantör av däck och kompletta hjulsystem för lantbruks- och skogsmaskiner, truckar samt andra transportfordon för materialhantering.

Nu springer dom ut i det gröna

Nu är det åter dags för våra norrländska kossor att få springa ut på grönbete igen. På uppdrag av Norrmejerier producerar vi Betessläppen i Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. Kolla in Norrmejeriers hemsida för mer information om de olika släpen. Där finns även en helskön film där kossan Maj-Ros har en GoPro-actionkamera på huvudet då hon springer ut på Röbäcksslätten.

Fortsättning för Change the game

I höstas genomfördes den Sverigeunika satsningen ”Change the game” för första gången. Satsningen som grundats av och finansieras av Balticgruppen ska bidra till att fler barn och ungdomar idrottar och gör det så länge som möjligt. Initiativet har hyllats av många och på Gyllene Hjulet 2015 var Change the game både nominerat till Årets bästa sponsring och Årets samhällsengagemang i Sverige. Nu är det klart att Change the game fortsätter och den 26 september är det dax för en ny stor Change the game-dag. Den här gången håller eventet till på Nolia och Dragonens mäss- och idrottscenter. Heja! har ett huvudbyråansvar för Change the game som b.la. innefattar strategi, projektledning, eventproduktion och utvärdering/mätning. Vi på Heja! är grymt glada över att få arbeta tillsammans med Balticgruppen och alla medspelare i detta projekt som vi är övertygade om kommer att lyfta barn- och ungdomars idrottande och framtida folkhälsa. Upplägget står för en rejäl dos nytänk med en unik kombination av event, sponsring, samhällsengagemang och samverkan. Hurra för det! Läs mer på www.changethegameumea.se och kolla in filmen!

 

Banana free zone på Toughest

Våren är äntligen här och det innebär också att Toughest drar igång med en ny säsong med sin tour bestående Skandinaviens största obstacle race. Toughest Mini Tour gör i år nedslag i Malmö, Umeå, Stockholm, Aalborg, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo och Göteborg. På uppdrag av Gainomax förvandlar vi återigen Toughest till en bananfri zon och säkerställer att deltagarna får rätt uppladdning med Gainomax bars och inte minst rätt återhämtning tillsammans med Gainomax Recovery. Banafree zone by Gainomax blev en succé när vi lanserade konceptet förra året och blev då efter det b.la. nominerat i klassen Årets bästa sponsring i Sverige på Gyllene hjulet 2015. Kolla in casefilmen!

Sponsring & event fortsätter att öka

När Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, igår presenterade de totala investeringarna i marknadskommunikation för 2014 så kan vi konstatera att branschen fortsätter att utvecklas mycket positivt. Av den totala reklamkakan på 67 miljarder kr gick förra året 10,0% till sponsring och 5,8% till event marketing (exkl- företagsinterna event) vilket motsvarar drygt 10,5 miljarder kr. Investeringarna i sponsring ökade totalt med 2,3% medan event marketing ökade med hela 6,3%.

Sponsringen växte redan för några år sedan förbi TV-reklam (8,6%) och nu är det enbart Internet (inklusive mobilt) som är större, en kanal som dessutom används ofta vid aktivering av sponsring och event. IRM spår dessutom att trenden kommer att fortsätta.

– Vi har sett under en längre tid att sponsring och event utvecklas positivt samt att de också växer snabbare än övrig marknadskommunikation. Det är vår bedömning att denna trend kommer fortsätta kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Den största delen, 74%, av investeringarna i sponsring görs inom idrotten som 2014 också hade den största relativa tillväxten (3,9%). Kultursponsringen tappade lite fart jämfört med 2013 och ökade med 1% och totalt ligger den nu på 12,7%.  Sponsringen av den sociala sektorn tappar däremot fart under 2014 med en negativ utveckling på 4,5%, med en total andel på 13,3%. Dessa siffror ska dock tolkas med viss försiktighet, indelningen av sponsringen i idrott, kultur och socialt är inte längre lika självklar och gränserna är inte längre lika klara. Dessutom finns det en rad aktörer inom branschen som tillhör andra kategorier än just dessa tre.

När det gäller event marketing är det de företagsinterna eventen som går starkast med en relativ tillväxt på 17%. Totalt omsätter sponsring och event (inkl. företagsinterna event) nu dryga 13,5 miljarder vilket är i paritet med Internet inkl. mobilt som de senaste åren haft en mycket stark tillväxt.

Det här bekräftar den känsla vi har på Heja! där sponsring och event har framtiden för sig. I ett läge där människor idag utsätts för otroliga mängder kommunikativa budskap så kan vi med hjälp av sponsring och event skapa engagemang, få människor intresserade, delta och att prata gott. Många traditionella medier och kanaler avbryter det människor är intresserade av, med sponsring och event finns fantastiska möjligheter att istället blir det som människor intresserar sig för säger Hejas vd Mattias Walfridsson.

Här är det kakor! Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.