Trelleborg på Skogsnolia

Den 11-13 juni arrangerades Skogsnolia, en av branschens viktigaste mötesplatser. Skogsnolia är en utpräglad fackmässa som arrangeras vart fjärde och brukar samla runt 15 000 besökare från hela landet. Vi på Heja! hade uppdraget från Trelleborg Wheel Systems att designa och etablera deras mässmonter. Trelleborg Wheel Systems ingår i industrikoncernen Trelleborg och är en ledande global leverantör av däck och kompletta hjulsystem för lantbruks- och skogsmaskiner, truckar samt andra transportfordon för materialhantering.

Nu springer dom ut i det gröna

Nu är det åter dags för våra norrländska kossor att få springa ut på grönbete igen. På uppdrag av Norrmejerier producerar vi Betessläppen i Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten. Kolla in Norrmejeriers hemsida för mer information om de olika släpen. Där finns även en helskön film där kossan Maj-Ros har en GoPro-actionkamera på huvudet då hon springer ut på Röbäcksslätten.

Fortsättning för Change the game

I höstas genomfördes den Sverigeunika satsningen ”Change the game” för första gången. Satsningen som grundats av och finansieras av Balticgruppen ska bidra till att fler barn och ungdomar idrottar och gör det så länge som möjligt. Initiativet har hyllats av många och på Gyllene Hjulet 2015 var Change the game både nominerat till Årets bästa sponsring och Årets samhällsengagemang i Sverige. Nu är det klart att Change the game fortsätter och den 26 september är det dax för en ny stor Change the game-dag. Den här gången håller eventet till på Nolia och Dragonens mäss- och idrottscenter. Heja! har ett huvudbyråansvar för Change the game som b.la. innefattar strategi, projektledning, eventproduktion och utvärdering/mätning. Vi på Heja! är grymt glada över att få arbeta tillsammans med Balticgruppen och alla medspelare i detta projekt som vi är övertygade om kommer att lyfta barn- och ungdomars idrottande och framtida folkhälsa. Upplägget står för en rejäl dos nytänk med en unik kombination av event, sponsring, samhällsengagemang och samverkan. Hurra för det! Läs mer på www.changethegameumea.se och kolla in filmen!

 

Banana free zone på Toughest

Våren är äntligen här och det innebär också att Toughest drar igång med en ny säsong med sin tour bestående Skandinaviens största obstacle race. Toughest Mini Tour gör i år nedslag i Malmö, Umeå, Stockholm, Aalborg, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo och Göteborg. På uppdrag av Gainomax förvandlar vi återigen Toughest till en bananfri zon och säkerställer att deltagarna får rätt uppladdning med Gainomax bars och inte minst rätt återhämtning tillsammans med Gainomax Recovery. Banafree zone by Gainomax blev en succé när vi lanserade konceptet förra året och blev då efter det b.la. nominerat i klassen Årets bästa sponsring i Sverige på Gyllene hjulet 2015. Kolla in casefilmen!

Sponsring & event fortsätter att öka

När Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, igår presenterade de totala investeringarna i marknadskommunikation för 2014 så kan vi konstatera att branschen fortsätter att utvecklas mycket positivt. Av den totala reklamkakan på 67 miljarder kr gick förra året 10,0% till sponsring och 5,8% till event marketing (exkl- företagsinterna event) vilket motsvarar drygt 10,5 miljarder kr. Investeringarna i sponsring ökade totalt med 2,3% medan event marketing ökade med hela 6,3%.

Sponsringen växte redan för några år sedan förbi TV-reklam (8,6%) och nu är det enbart Internet (inklusive mobilt) som är större, en kanal som dessutom används ofta vid aktivering av sponsring och event. IRM spår dessutom att trenden kommer att fortsätta.

– Vi har sett under en längre tid att sponsring och event utvecklas positivt samt att de också växer snabbare än övrig marknadskommunikation. Det är vår bedömning att denna trend kommer fortsätta kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Den största delen, 74%, av investeringarna i sponsring görs inom idrotten som 2014 också hade den största relativa tillväxten (3,9%). Kultursponsringen tappade lite fart jämfört med 2013 och ökade med 1% och totalt ligger den nu på 12,7%.  Sponsringen av den sociala sektorn tappar däremot fart under 2014 med en negativ utveckling på 4,5%, med en total andel på 13,3%. Dessa siffror ska dock tolkas med viss försiktighet, indelningen av sponsringen i idrott, kultur och socialt är inte längre lika självklar och gränserna är inte längre lika klara. Dessutom finns det en rad aktörer inom branschen som tillhör andra kategorier än just dessa tre.

När det gäller event marketing är det de företagsinterna eventen som går starkast med en relativ tillväxt på 17%. Totalt omsätter sponsring och event (inkl. företagsinterna event) nu dryga 13,5 miljarder vilket är i paritet med Internet inkl. mobilt som de senaste åren haft en mycket stark tillväxt.

Det här bekräftar den känsla vi har på Heja! där sponsring och event har framtiden för sig. I ett läge där människor idag utsätts för otroliga mängder kommunikativa budskap så kan vi med hjälp av sponsring och event skapa engagemang, få människor intresserade, delta och att prata gott. Många traditionella medier och kanaler avbryter det människor är intresserade av, med sponsring och event finns fantastiska möjligheter att istället blir det som människor intresserar sig för säger Hejas vd Mattias Walfridsson.

Hejdå män 30-44 år!

Ann Jacobsson är förvisso föräldraledig hela året men det hindrar inte henne ifrån att sitta och klura. Den här veckan är hon krönikör på Insightnews.

Hej då män 30-44 årAnn Jacobsson förklarar hur du bäst lär känna din målgrupp och varför vi i sponsrings- och eventbranschen har det som krävs för att hänga med i utvecklingen. Vi är ju redan experter på människors passioner och beteende.

Hej alla 30-44 åriga män med minst ett hemmavarande barn i stor eller mellanstor stad! Ni har fått stort fokus, inte minst när det gäller målgruppsbeskrivningar. Ofta stöter jag på organisationer och föreningar som lägger stor vikt vid demografiska fakta. Variabler som kön, ålder och inkomst ligger till grund för deras marknadsföringsinsatser. Men med enbart den knapphändiga informationen riskerar de att skjuta alltför brett och missa målet.

Det räcker inte längre att bara veta vad personen är, vi behöver också ta reda på vem personen är. Vad de gör på fritiden, favoritresemål och vilka andra varumärken som används säger oftast mer om en person än dess civilstånd och årsinkomst. Ett bra exempel är ett varumärke inom sportutrustning som kort och gott beskrev sin målgrupp: ”Kids 0-90 år”. I vår bransch är vi visserligen vana att fokusera på människors passioner, och kommunicera med människor med samma intressen snarare än samma ålder. Men ju mer vi vet desto lättare är det att vara relevant i vår kommunikation och detta ställer högre krav på de undersökningar som görs. Har du bara rum för en extra fråga till din målgrupp? Testa då: Vi vet att Skellefteå AIK/Melodifestivalen/träning/etc är ett stort intresse för dig, men vad är du mer intresserad av?

Det finns dock en sak som alltid slår högre än enkät- eller intervjuundersökningar, nämligen att ha koll på målgruppens beteende. Varför gör de på ett visst sätt? Till syvende och sist är det skillnad på vad människor säger att de gör och hur de faktiskt agerar. (Om alla som i undersökningar uppger att de handlar ekologiskt, också gjorde det i verkligheten skulle vi ha ett helt annat sortiment i butikerna. Och en bättre värld.) Då vår bransch jobbar med liveupplevelser har vi ett naturligt försprång att veta hur folk beter sig. Att veta hur människor funkar i butik, på festival, torg eller annan arena är ett måste för att lyckas med våra insatser. Vi fokuserar också på hur målgruppen beter sig i grupp, inte bara som enskilda individer. Hur beter sig exempelvis familjen när de storhandlar tillsammans och hur spenderar kompisgänget tiden innan en konsert? Förmodligen skiljer det sig i jämförelse med personer som genomför samma aktiviteter själva.

För att kunna påverka måste vi alltid vara relevanta i vår kommunikation, då krävs det att vi förstår människor så bra som möjligt. Först när vi vet vem det är och framförallt hur denne beter sig, har vi lärt känna personen på djupet.

TEDxUmeå – tack för i år

Umeås andra TEDx-event arrangerades under torsdagen och vi på Heja! hade äran att både få vara delaktiga som huvudsponsor och att arbeta med eventproduktionen. TEDxUmeå hade en imponerande laguppställning och inom kort kommer alla dessa inspirerande TED-talks att ligga ute för alla att ta del av på ted.com.

Många av talarna pratade om mångfald och genusfrågor och en av dagens absoluta höjdpunkter var Rochelle King, designchef på Spotify, som b.la. pratade om vilka konkurrensfördelar som finns i mångfaldens kölvatten.

Kvällen innan arrangerades ett mingel där vi b.la. fick höra stora delar av produktionsteamet bakom Kung Fury berätta om den kommande filmpremiären och inte minst om hur det kom sig att David Hasselhoff sjunger det hyllade ledmotivet som på en vecka visats ungefär 7 miljoner ggr på YouTube. Kolla in bilderna från kvällen före och ifrån TEDxUmeå här.

Umeå kommun väljer Heja!

Umeå kommun upphandlar just nu nya byråer och glädjande nog har Heja! vunnit upphandlingen som byrå för event och sponsring för den kommande avtalsperioden på maximalt fyra år. Vi på Heja! är så klart väldigt glada för att få fortsätta vårt goda samarbete med Umeå kommun.  Värdet på upphandlingen är 1-2 MSEK per år.

– Vi brinner för Norrland i allmänhet och Umeå i synnerhet.  Det händer väldigt mycket i regionen och för oss är det självklart att vara en central del i den utvecklingen. Vi ser fram emot att bidra till såväl tillväxt som att göra Umeå till en ännu bättre region att leva, bo och verka kommenterar Hejas vd Mattias Walfridsson.

Vilka övriga byråer som kommer att ingå i arbetsgruppen är inte avgjort ännu.

AB Bostaden valde Heja!

Glädjande nog kan vi berätta att Heja! precis tagit hem den andra upphandlingen på kort tid. Det kommunala bostadsbolaget AB Bostaden har valt Heja! som byrå för kreativa event- och mötestjänster för den kommande fyraårsperioden.

– Riktigt kul att vi får fortsätta jobba tillsammans med Bostaden säger Hejas vd Mattias Walfridsson. AB Bostaden är en viktig aktör för Umeås utveckling och tillväxt och en stor del av Umeås unga befolkning bor i en lägenhet eller studentrum som finns i Bostadens stora bestånd.

Heja! kommer i arbetsgruppen att samarbete med Pondus Kommunikation som vann upphandlingen som reklambyrå.

Gyllene Hjulet 2015

Det blev tyvärr inget vinst när årets Gyllene Hjul delades ut på årets gala i Stockholm. Heja! var en av de tre byråer i landet som fick flest nomineringar (4st) och även om det hade suttit fint med ett par vinster så får vi känna oss rätt glada ändå, även om vi så klart inte är nöjda förrän vi går hela vägen. Oavsett utgång så är vi grymt stolta över vad vi åstadkommit tillsammans med våra kunder på Balticgruppen (Change the game), Blå Huset Hotell AB (Stora Hotellet) och Norrmejerier (A banana free zone by Gainomax).

heja.se/case kan du kolla in casefilmerna för våra nominerade bidrag.

Här är det kakor! Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.