Hejdå män 30-44 år!

Ann Jacobsson är förvisso föräldraledig hela året men det hindrar inte henne ifrån att sitta och klura. Den här veckan är hon krönikör på Insightnews.

Hej då män 30-44 årAnn Jacobsson förklarar hur du bäst lär känna din målgrupp och varför vi i sponsrings- och eventbranschen har det som krävs för att hänga med i utvecklingen. Vi är ju redan experter på människors passioner och beteende.

Hej alla 30-44 åriga män med minst ett hemmavarande barn i stor eller mellanstor stad! Ni har fått stort fokus, inte minst när det gäller målgruppsbeskrivningar. Ofta stöter jag på organisationer och föreningar som lägger stor vikt vid demografiska fakta. Variabler som kön, ålder och inkomst ligger till grund för deras marknadsföringsinsatser. Men med enbart den knapphändiga informationen riskerar de att skjuta alltför brett och missa målet.

Det räcker inte längre att bara veta vad personen är, vi behöver också ta reda på vem personen är. Vad de gör på fritiden, favoritresemål och vilka andra varumärken som används säger oftast mer om en person än dess civilstånd och årsinkomst. Ett bra exempel är ett varumärke inom sportutrustning som kort och gott beskrev sin målgrupp: ”Kids 0-90 år”. I vår bransch är vi visserligen vana att fokusera på människors passioner, och kommunicera med människor med samma intressen snarare än samma ålder. Men ju mer vi vet desto lättare är det att vara relevant i vår kommunikation och detta ställer högre krav på de undersökningar som görs. Har du bara rum för en extra fråga till din målgrupp? Testa då: Vi vet att Skellefteå AIK/Melodifestivalen/träning/etc är ett stort intresse för dig, men vad är du mer intresserad av?

Det finns dock en sak som alltid slår högre än enkät- eller intervjuundersökningar, nämligen att ha koll på målgruppens beteende. Varför gör de på ett visst sätt? Till syvende och sist är det skillnad på vad människor säger att de gör och hur de faktiskt agerar. (Om alla som i undersökningar uppger att de handlar ekologiskt, också gjorde det i verkligheten skulle vi ha ett helt annat sortiment i butikerna. Och en bättre värld.) Då vår bransch jobbar med liveupplevelser har vi ett naturligt försprång att veta hur folk beter sig. Att veta hur människor funkar i butik, på festival, torg eller annan arena är ett måste för att lyckas med våra insatser. Vi fokuserar också på hur målgruppen beter sig i grupp, inte bara som enskilda individer. Hur beter sig exempelvis familjen när de storhandlar tillsammans och hur spenderar kompisgänget tiden innan en konsert? Förmodligen skiljer det sig i jämförelse med personer som genomför samma aktiviteter själva.

För att kunna påverka måste vi alltid vara relevanta i vår kommunikation, då krävs det att vi förstår människor så bra som möjligt. Först när vi vet vem det är och framförallt hur denne beter sig, har vi lärt känna personen på djupet.

TEDxUmeå – tack för i år

Umeås andra TEDx-event arrangerades under torsdagen och vi på Heja! hade äran att både få vara delaktiga som huvudsponsor och att arbeta med eventproduktionen. TEDxUmeå hade en imponerande laguppställning och inom kort kommer alla dessa inspirerande TED-talks att ligga ute för alla att ta del av på ted.com.

Många av talarna pratade om mångfald och genusfrågor och en av dagens absoluta höjdpunkter var Rochelle King, designchef på Spotify, som b.la. pratade om vilka konkurrensfördelar som finns i mångfaldens kölvatten.

Kvällen innan arrangerades ett mingel där vi b.la. fick höra stora delar av produktionsteamet bakom Kung Fury berätta om den kommande filmpremiären och inte minst om hur det kom sig att David Hasselhoff sjunger det hyllade ledmotivet som på en vecka visats ungefär 7 miljoner ggr på YouTube. Kolla in bilderna från kvällen före och ifrån TEDxUmeå här.

Umeå kommun väljer Heja!

Umeå kommun upphandlar just nu nya byråer och glädjande nog har Heja! vunnit upphandlingen som byrå för event och sponsring för den kommande avtalsperioden på maximalt fyra år. Vi på Heja! är så klart väldigt glada för att få fortsätta vårt goda samarbete med Umeå kommun.  Värdet på upphandlingen är 1-2 MSEK per år.

– Vi brinner för Norrland i allmänhet och Umeå i synnerhet.  Det händer väldigt mycket i regionen och för oss är det självklart att vara en central del i den utvecklingen. Vi ser fram emot att bidra till såväl tillväxt som att göra Umeå till en ännu bättre region att leva, bo och verka kommenterar Hejas vd Mattias Walfridsson.

Vilka övriga byråer som kommer att ingå i arbetsgruppen är inte avgjort ännu.

AB Bostaden valde Heja!

Glädjande nog kan vi berätta att Heja! precis tagit hem den andra upphandlingen på kort tid. Det kommunala bostadsbolaget AB Bostaden har valt Heja! som byrå för kreativa event- och mötestjänster för den kommande fyraårsperioden.

– Riktigt kul att vi får fortsätta jobba tillsammans med Bostaden säger Hejas vd Mattias Walfridsson. AB Bostaden är en viktig aktör för Umeås utveckling och tillväxt och en stor del av Umeås unga befolkning bor i en lägenhet eller studentrum som finns i Bostadens stora bestånd.

Heja! kommer i arbetsgruppen att samarbete med Pondus Kommunikation som vann upphandlingen som reklambyrå.

Gyllene Hjulet 2015

Det blev tyvärr inget vinst när årets Gyllene Hjul delades ut på årets gala i Stockholm. Heja! var en av de tre byråer i landet som fick flest nomineringar (4st) och även om det hade suttit fint med ett par vinster så får vi känna oss rätt glada ändå, även om vi så klart inte är nöjda förrän vi går hela vägen. Oavsett utgång så är vi grymt stolta över vad vi åstadkommit tillsammans med våra kunder på Balticgruppen (Change the game), Blå Huset Hotell AB (Stora Hotellet) och Norrmejerier (A banana free zone by Gainomax).

heja.se/case kan du kolla in casefilmerna för våra nominerade bidrag.

En bit av Norrland nominerat till Guldnyckeln

Heja! är tillsammans med Doe Blomberg Gottberg nominerade till Guldnyckeln 2015 i kategorin detaljhandel för kampanjen ”En bit av Norrland”. Fantastiskt roligt och kul tycker vi på Heja! Guldnyckeln 2015 delas ut på en gala i Stockholm på torsdag 19 mars.

Ingen annan dagligvaruprodukt är så förknippad med geografiskt ursprung och minnen som mjölkpaketet. Vi har vuxit upp med det, och paketets innehåll har format oss, byggt vårt skelett och våra tänder, och varit närvarande vid middagsbordet varje dag under hela uppväxten. Och vid julen vill vi minnas våra rötter. I En bit av Norrland – ett DR bestående av en liter äkta norrländsk mjölk förpackad i ett juligt DR. I lokal-TV och radiospotar ropade vi in till en kampanjsajt där vi lät norrlänningarna skicka En bit av Norrland till en utflyttad vän, tillsammans med en personlig hälsning. Efter att ha fått in tusentals bidrag gav vi oss ut på mjölkturné. Från Malmö i söder till Stockholm i norr knackade vi dörr och överraskade våra utflyttade norrlänningar. Samtliga besök dokumenterades av ett litet filmteam och gav oss spridningsvänligt material till kampanjsajten och i sociala medier. En bit av Norrland gjorde Norrmejerier till bryggan mellan nära och kära, julen 2014.

Kolla in Guldnyckeln 2015.

Här kan du kolla in överaskningsfilmerna från kampanjen.

Nomineringsregn över Hejas kunder i Gyllene Hjulet

När Gyllene Hjulet ikväll publicerade årets nomineringar över de bästa event- och sponsorprojekten i Sverige under 2014 vid ett branschmingel i Stockholm visade det sig att våra kunder kammade hem inte mindre än fyra nomineringar.

Gainomax (Norrmejerier) nomineras tillsammans med Heja! i kategorin Årets sponsring (Banana free zone på Toughest). Balticgruppen nomineras tillsammans med Heja!, Halleluja och Wenderfalck i kategorierna Årets samhällsengagemang och Årets sponsring för projektet Change the game. Sist men inte minst så nomineras Återinvigningen av Stora Hotellet i Umeå till Årets Event B2C tillsammans med Heja!, Halleluja och Wenderfalck. I varje kategori är fem bidrag nominerade och bland dessa utses en vinnare. Läs mer om uppdragen och kolla in casefilmerna för de nominerade projekten under case.

– Att våra kunder nomineras tillsammans med oss i inte minde än fyra fall är galet roligt. Vi är väldigt tacksamma att vi har kunder som ger oss förutsättningarna att arbeta med så stimulerande projekt där vi tillsammans med kunderna kan skapa lokal världsklass säger Hejas vd Mattias Walfridsson.

Fyra nomineringar är nytt rekord för Heja!. 2013 kammade vi tillsammans med Länsförsäkringar Västerbotten hem två nomineringar som sedermera visade sig hålla hela vägen till vinst i båda klasserna (Årets event B2C och Årets mest kreativa lösning). Hur långt dagens nomineringar räcker får vi veta då årets Gyllene Hjul delas ut i samband med en gala i Stockholm den 26 mars.

Läs mer om Gyllene Hjulet på gyllenehjulet.se.

Heja! en del av TEDxUmeå

Det första TEDx-eventet i Umeå blev en succé och nu är det äntligen dags för en uppföljare. Den 23 april är det åter dags för TEDxUmeå på Sliperiet, Konstnärligt Campus. Heja! är tillsammans med Swedbank och Arkitektkopia huvudsponsorer för TEDxUmeå och dessutom hjälper våra duktiga medarbetare till med årets eventproduktion. Mer info samt biljetter till såväl TEDxUmeå som kvällsminglet dagen innan på P5 (Väven) finns på tedxumea.com.

Kolla in alla talks från förra TEDxUmeå här.

Kolla in våra senaste case

2014 var ett väldigt spännande år där vi tack vara våra härliga kunder fick göra många riktigt stimulerande och roliga uppdrag. Återinvigningen av Stora Hotellet (Blå Huset Hotell AB), Banana free zone på Toughest (Gainomax/Norrmejerier), Change the game (Balticgruppen) och Umeågalan (Umeå kommun/arrangörsgruppen) är ett urval av alla spännande projekt 2014. Under case berättar vi mer om uppdraget och bjuder på lite inspirerande casefilmer.

 

Heja! dömer i Gyllene Hjulet

För andra året i rad har Hejas! vd Mattias Walfridsson fått förtroendet att ingå i juryn för Gyllene Hjulet, den svenska upplevelsebranschens stora branschgala där årets bästa projekt inom event och sponsring utses. Gyllene Hjulet-galan genomförs i Stockholm den 26 mars och nytt för i år är att man lagt till sex nya kategorier förutom de sju klassiska. Gyllene Hjulet delas i år ut till Årets event B2B/B2C/B2E, Årets mest kreativa lösning, Årets sponsring, Årets samhällsenagamenag, Årets rättighetsinnehavare, Årets digitala, Årets nytänkare, Årets hantverk, Årets Endorsement, Årets långsiktiga och Årets internationella. Bakom Gyllene Hjulet står Sponsrings- och eventföreningen.

2013 vann Heja! två Gyllene Hjul tillsammans med Länsförsäkringar Västerbotten. Årets event B2C för ”Nu brandsäkrar vi Västerbotten” och Årets mest kreativa lösning för ”Fire alarms and orchestra”. Nu återstår att se om det blir några nomineringar inför årets gala.

Läs mer om Gyllene Hjulet 2015.

Här är det kakor! Vi använder cookies för att bättre förstå vad du som besökare uppskattar på vår webb samt för att kunna annonsera på sociala medier. Är det okej med dig? Läs vår integritetspolicy.