Publiksuccé för Change the game
Change the game är den Sverige-unika satsningen på barn- och ungdomsidrott som Balticgruppen tog initiativ till under 2014. I Gyllene Hjulet, som belönar Sveriges främsta projekt inom event och sponsring, belönades Change the game tidigare i år med nomineringar i kategorierna årets sponsring och årets samhällsengagemang. I lördags var det åter dags för Change the games aktivitetsdag som i år handlade om idrott på barns villkor, insikter om motivation och hur vi därmed kan göra idrotten kul.
Ambitionen med Change the game är att sprida ett nytt tankesätt kring barns idrottande. Kunskapen kommer från forskning med slutmålet att barn ska tycka att det är roligare att sporta, få livslångt intresse för idrott och som bonus öka sina chanser att bli riktigt bra i sport på sikt. Föräldrar och ledare fick genom så kallade pep-talks ta del av den senaste forskningen kring barn- och ungdomsidrott presenterad av ledande forskare, experter och idrottsstjärnor. TV4-profilen Suzanne Sjögren var tillsammans med Ola Svensson från SISU Idrottsutbildarna dagens moderatorer.
För den som var sugen på att prova på något nytt så var Change the game verkligen rätt plats. Hela 18 idrottsföreningar bjöd på 35 olika prova på-aktiviteter för barn. I den åldersanpassade övningsbanan Stjärnjakten fick barnen på ett kul sätt testa sina gränser, utmana sig själva och prova nya rörelsemönster. Stjärnjakten leddes av Johan Andreasson och han assisterades av ”stjärncoacherna” Lisa Miskovsky, Anja Pärsson, Hanna Ljungberg, Jesper Blomqvist och Emma Igelström. Under dagen uptträdde dessutom Isa Tengblad, finalist i Melodifestivalen 2015, till barnens stora förtjusning.