Hejdå män 30-44 år!
Ann Jacobsson är förvisso föräldraledig hela året men det hindrar inte henne ifrån att sitta och klura. Den här veckan är hon krönikör på Insightnews.
Hej då män 30-44 år Ann Jacobsson förklarar hur du bäst lär känna din målgrupp och varför vi i sponsrings- och eventbranschen har det som krävs för att hänga med i utvecklingen. Vi är ju redan experter på människors passioner och beteende.
Hej alla 30-44 åriga män med minst ett hemmavarande barn i stor eller mellanstor stad! Ni har fått stort fokus, inte minst när det gäller målgruppsbeskrivningar. Ofta stöter jag på organisationer och föreningar som lägger stor vikt vid demografiska fakta. Variabler som kön, ålder och inkomst ligger till grund för deras marknadsföringsinsatser. Men med enbart den knapphändiga informationen riskerar de att skjuta alltför brett och missa målet.
Det räcker inte längre att bara veta vad personen är, vi behöver också ta reda på vem personen är. Vad de gör på fritiden, favoritresemål och vilka andra varumärken som används säger oftast mer om en person än dess civilstånd och årsinkomst. Ett bra exempel är ett varumärke inom sportutrustning som kort och gott beskrev sin målgrupp: ”Kids 0-90 år”. I vår bransch är vi visserligen vana att fokusera på människors passioner, och kommunicera med människor med samma intressen snarare än samma ålder. Men ju mer vi vet desto lättare är det att vara relevant i vår kommunikation och detta ställer högre krav på de undersökningar som görs. Har du bara rum för en extra fråga till din målgrupp? Testa då: Vi vet att Skellefteå AIK/Melodifestivalen/träning/etc är ett stort intresse för dig, men vad är du mer intresserad av?
Det finns dock en sak som alltid slår högre än enkät- eller intervjuundersökningar, nämligen att ha koll på målgruppens beteende. Varför gör de på ett visst sätt? Till syvende och sist är det skillnad på vad människor säger att de gör och hur de faktiskt agerar. (Om alla som i undersökningar uppger att de handlar ekologiskt, också gjorde det i verkligheten skulle vi ha ett helt annat sortiment i butikerna. Och en bättre värld.) Då vår bransch jobbar med liveupplevelser har vi ett naturligt försprång att veta hur folk beter sig. Att veta hur människor funkar i butik, på festival, torg eller annan arena är ett måste för att lyckas med våra insatser. Vi fokuserar också på hur målgruppen beter sig i grupp, inte bara som enskilda individer. Hur beter sig exempelvis familjen när de storhandlar tillsammans och hur spenderar kompisgänget tiden innan en konsert? Förmodligen skiljer det sig i jämförelse med personer som genomför samma aktiviteter själva.
För att kunna påverka måste vi alltid vara relevanta i vår kommunikation, då krävs det att vi förstår människor så bra som möjligt. Först när vi vet vem det är och framförallt hur denne beter sig, har vi lärt känna personen på djupet.